eBoi
Jak załatwić sprawę?
Zarządzenie nr 82/2025 w sprawie wprowadzenia regulaminu pracy Urzędu Gminy w Przybiernowie
ZARZĄDZENIE Nr 82/2025
WÓJTA GMINY PRZYBIERNÓW
z dnia 16 lipca 2025r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu pracy Urzędu Gminy w Przybiernowie
Na podstawie art. 104-1043 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U.
z 2025 r. poz. 277 z późn. zm.) w związku art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm..) oraz art. 42 ust.1 ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1135), zarządzam, co następuje:
§ 1. Wprowadzam regulamin pracy w Urzędzie Gminy w Przybiernowie w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Regulamin Pracy Urzędu Gminy w Przybiernowie przyjęty Zarządzeniem Nr 29/14 Wójta Gminy Przybiernów z dnia 12 maja 2014r. w sprawie ustalenia Regulaminu Pracy Urzędu Gminy w Przybiernowie (ze zmianami).
§ 3. Regulamin Pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracownikom.
Wójt Gminy
Bogdan Jarosław Czaplicki
Załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Regulamin pracy Urzędu Gminy w Przybiernowie
Regulamin pracy, zwany dalej „Regulaminem”, ustala porządek wewnętrzny i rozkład czasu
pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników samorządowych.
Dział I: Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) pracodawcy – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Przybiernowie reprezentowany przez Wójta;
2) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Przybiernowie;
3) pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników samorządowych zatrudnionych
w Urzędzie Gminy w Przybiernowie.
2. Postanowienia regulaminu obowiązują wszystkich pracowników.
§ 2. 1. Regulamin podaje się do wiadomości każdego przyjmowanego do pracy pracownika,
a zapoznanie się z jego treścią pracownik potwierdza w stosownym oświadczeniu.
2. Regulamin jest udostępniony każdemu pracownikowi poprzez publikację w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i do wglądu w siedzibie Urzędu.
3. Pracownicy są zapoznawani ze zmianami Regulaminu.
Dział II: Obowiązki pracodawcy
§ 3. Pracodawca zobowiązany jest w szczególności:
1) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz z ich podstawowymi uprawnieniami,
2) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z obowiązującymi w Urzędzie przepisami, których pracownik powinien przestrzegać,
3) zapewnić zapoznanie się pracowników z przepisami dotyczącymi równego traktowania
w zatrudnieniu poprzez udostępnienie pisemnej informacji dotyczącej obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. Informacja stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu,
4) szanować godność i inne dobra osobiste pracownika,
5) podejmować działania celem niedopuszczenia do dyskryminowania pracowników z przyczyn określonych w pkt. 3,
6) wpływać na kształtowanie w Urzędzie zasad współżycia społecznego,
7) nie dopuszczać oraz przeciwdziałać mobbingowi w stosunku do pracownika, tj. wszelkim działaniom lub zachowaniom dotyczącym pracownika lub skierowanym przeciwko pracownikowi, polegającym na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołującym
u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodującym lub mającym na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników,
8) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
9) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,
10) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły warunki sprzyjające przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy,
11) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
12) terminowo i prawidłowo wpłacać wynagrodzenie,
13) przewidywać w budżecie jednostki środki finansowe na podnoszenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych pracowników oraz ułatwiać im uczestniczenie w różnych formach szkolenia,
14) zaspokajać w miarę posiadanych warunków i środków bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników,
15) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
16) prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników,
17) wydawać pracownikom świadectwo pracy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
18) przyjmować skargi i wnioski pracowników w wyznaczonym miejscu i czasie,
19) wydawać pracownikom potrzebne materiały i narzędzia pracy.
§ 4. Do obowiązków pracodawcy należy również zapewnienie pracownikowi w szczególności:
1) potwierdzenia na piśmie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, ustaleń dotyczących nawiązania stosunku pracy, zwłaszcza jego rodzaju i warunków,
2) otrzymania pisemnej informacji dotyczącej obowiązującej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiaru urlopu wypoczynkowego oraz długości okresu wypowiedzenia w terminie najpóźniej 7 dni od daty nawiązania stosunku pracy,
3) przeprowadzenia wymaganych badań lekarskich wstępnych, okresowych i kontrolnych, pod warunkiem niedopuszczenia do pracy,
4) przeszkolenia z zakresu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem do pracy oraz prowadzenia okresowych szkoleń w tym przedmiocie,
5) zapoznania się, przed dopuszczeniem do pracy, z regulaminem pracy Urzędu,
6) zapoznania się z zasadami rejestracji czasu pracy i udzielania zwolnień od pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Dział III: Obowiązki pracownika
§ 5. Obowiązkiem pracownika jest dbałość o wykonywanie zadań publicznych realizowanych przez Urząd oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli.
§ 6. Do obowiązków pracownika należy w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
2) wykonywanie zadań sumiennie, starannie, sprawnie i bezstronnie,
3) informowanie organów, instytucji i osób fizycznych oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
6) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w Urzędzie,
7) przestrzeganie niniejszego regulaminu pracy i ustalonego w Urzędzie porządku,
8) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
9) znajomość przepisów prawnych dotyczących stanowiska pracy oraz w zakresie organizacji pracy Urzędu,
10) dbanie o mienie Urzędu oraz powierzone urządzenia i materiały,
11) utrzymanie czystości i porządku w miejscu pracy,
12) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
13) przestrzeganie w Urzędzie zasad współżycia społecznego,
14) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
15) składania oświadczeń w zakresie niezbędnym do wywiązania się przez pracodawcę
z nałożonych na niego przepisami prawa obowiązków.
§ 7. 1. Pracownik obowiązany jest do sumiennego i starannego wypełniania poleceń przełożonego.
2. Jeżeli w przekonaniu pracownika polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, pracownik ten powinien przedstawić mu swoje zastrzeżenia; w razie pisemnego potwierdzenia polecenia, powinien je wykonać, z zastrzeżeniem § 9 pkt 1.
§ 8. Pracownik zobowiązany jest na bieżąco, na piśmie informować pracodawcę o zmianie wszelkich danych zawartych w jego aktach osobowych, w tym niezbędnych do prawidłowego wystawiania przez pracodawcę informacji podatkowych oraz okolicznościach warunkujących korzystanie ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego realizowanych za pośrednictwem pracodawcy. W szczególności pracownik zobowiązany jest do uaktualniania adresu, pod który pracodawca będzie doręczał pracownikowi korespondencję związaną ze stosunkiem pracy (pismo wysłane przez pracodawcę do pracownika uważa się za skutecznie doręczone, jeżeli zostało wysłane listem poleconym na adres do korespondencji ostatnio wskazany przez pracownika).
§ 9. Pracownikowi nie wolno:
1) wykonywać poleceń, jeżeli według jego przekonania prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub groziłoby niepowetowanymi stratami,
2) wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności lub były związane z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych albo mogłyby wywołać uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, a także zajęć, które byłyby sprzeczne z obowiązkami wynikającymi z ustawy o pracownikach samorządowych,
3) samowolnie opuszczać stanowiska pracy, spóźniać się do pracy lub nie przybywać do pracy bez usprawiedliwienia,
4) stawiać się do pracy po użyciu alkoholu albo spożywać alkohol w czasie pracy lub w miejscu pracy,
5) palić tytoniu na terenie Urzędu,
6) zakłócać porządku i spokoju w miejscu pracy,
7) wynosić poza miejsce pracy akta dokumentów, innych materiałów w formie papierowej
i elektronicznej oraz urządzeń bez zezwolenia udzielonego przez przełożonego, oprócz akt
i dokumentów przekazywanych służbowo,
8) nagrywać rozmów z pracownikami bez ich zgody i wiedzy,
9) fotografować lub filmować obiektów lub osób znajdujących na terenie zakładu pracy, bez uzyskania uprzedniej zgody właściwych osób,
10) stosować jakichkolwiek zachowań mobbingu lub dyskryminacji,
11) pozostawać w siedzibie Urzędu po godzinach pracy bez zgody przełożonego,
12) przebywać w miejscu pracy podczas usprawiedliwionej nieobecności z powodu choroby w celu świadczenia pracy,
13) ujawniać danych osobowych współpracowników, kontrahentów, interesantów,
14) prowadzić działalności handlowej lub usługowej w miejscu pracy.
§ 10. Pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym
stanowisku urzędniczym, jest obowiązany do:
1) składania pracodawcy oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej albo też zmiany jej charakteru,
2) złożenia, na żądanie pracodawcy, oświadczenia o stanie majątkowym.
§ 11. Każdy pracownik jest obowiązany do zabezpieczenia po zakończeniu pracy, powierzonych mu pomieszczeń i ich wyposażenia, urządzeń, sprzętu, dokumentów, pieczęci, walorów pieniężnych oraz do uporządkowania miejsca pracy, a w szczególności do:
1) właściwego zabezpieczenia pieniędzy i papierów wartościowych,
2) właściwego zabezpieczenia dokumentów zawierających tajemnicę państwową lub służbową oraz druków ścisłego zarachowania i pieczęci,
3) zabezpieczenia przed otwarciem okien i otworów wentylacyjnych,
4) zamknięcia pomieszczeń, w których pracuje, w tym sprawdzenia czy wyłączone zostały wszystkie urządzenia, które powinny być wyłączone.
§ 12. Pracownik przed rozwiązaniem stosunku pracy powinien rozliczyć się, tj.:
1) przekazać dokumenty ze swojego stanowiska pracy pracownikowi przejmującemu jego zakres obowiązków lub pracownikowi wskazanemu przez przełożonego,
2) rozliczyć się z powierzonego mienia,
3) rozliczyć się z pobranych zaliczek pieniężnych, pożyczek itp.
Dział IV: Zasady i tryb postępowania w sprawach związanych z zapewnieniem
przestrzegania obowiązku trzeźwości na terenie Urzędu
§ 13. 1. Na terenie Urzędu Gminy w Przybiernowie obowiązuje zakaz palenia tytoniu, zakaz spożywania alkoholu oraz substancji odurzających i psychoaktywnych.
2. W celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia, w stosunku do osób zatrudnionych w Urzędzie Gminy w Przybiernowie na stanowiskach urzędniczych, na stanowiskach pomocniczych i obsługi oraz w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych, staży oraz osób wykonujących prace społeczne na mocy orzeczeń/postanowień/wyroków sądowych pracodawca lub osoba przez niego upoważniona może przeprowadzać prewencyjną kontrolę trzeźwości pracowników. Procedura przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników stanowi załącznik Nr 2 do Regulaminu pracy.
Dział V: Odpowiedzialność za naruszenie obowiązków pracowniczych, powierzone mienie i za szkodę wyrządzoną pracodawcy
§ 14. 1. W przypadku nieprzestrzegania przez pracownika ustalonej organizacji i porządku
w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy, usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz niezłożenia w terminie oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy – pracodawca może również zastosować karę pieniężną.
3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i po dokonaniu potrąceń z tytułu:
1) sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych,
2) sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,
3) udzielonych zaliczek pieniężnych.
4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
5. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
6. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
7. Jeżeli z powodu nieobecności w pracy pracownik nie może być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w ust. 5 nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.
§ 15. 1. O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia.
2. Kopię zawiadomienia o ukaraniu składa się do akt osobowych pracownika.
§ 16. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.
§ 17. 1. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może
w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw.
2. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca. Nieodrzucenie sprzeciwu
w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
3. Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.
4. W razie uwzględnienia sprzeciwu wobec zastosowanej kary pieniężnej lub uchylenia tej kary przez sąd pracy, pracodawca jest obowiązany zwrócić pracownikowi równowartość kwoty tej kary.
§ 18. 1. Karę uważa się za niebyłą, a kopię zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.
2. Pracodawca może, z własnej inicjatywy uznać karę za niebyłą przed upływem terminu określonego w ust. 1.
3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę albo wydania przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary.
§ 19. 1. Pracownik, któremu powierzono mienie z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu.
2. Od odpowiedzialności określonej w ust. 1 pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a zwłaszcza wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia. Pracownicy mogą przyjąć wspólną odpowiedzialność materialną za mienie powierzone im łącznie z obowiązkiem wyliczenia się.
3. Podstawę łącznego powierzenia mienia stanowi umowa o współodpowiedzialności materialnej, zawarta na piśmie przez pracowników z pracodawcą.
4. Pracownicy ponoszący wspólną odpowiedzialność materialną odpowiadają w częściach określonych w umowie. W przypadku jednak ustalenia, że szkoda w całości lub w części została spowodowana tylko przez niektórych pracowników, za całość szkody lub za stosowną jej część odpowiadają tylko sprawcy szkody.
§ 20. Nadzór nad mieniem Urzędu sprawuje Wójt i bez jego zgody nie wolno mienia jednostki przenosić w inne miejsce.
§ 21. 1. Pracownik odpowiada za szkodę wyrządzoną pracodawcy według przepisów dotyczących odpowiedzialności materialnej pracowników. W szczególności:
1) pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda,
2) jeżeli szkodę wyrządziło kilku pracowników – każdy z nich ponosi odpowiedzialność za część szkody stosownie do przyczynienia się do niej i stopnia winy. W przypadku, gdy ustalenie stopnia winy i przyczynienia się poszczególnych pracowników do powstania szkody jest niemożliwe, odpowiadają oni w częściach równych.
2. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
3. W przypadku, gdy szkoda została wyrządzona przez pracownika umyślnie, obowiązany on jest do jej naprawienia w pełnej wysokości.
4. Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę:
1) w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania, albo zwiększenia,
2) w związku z działalnością pracodawcy, zwłaszcza wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
Dział VI: Czas pracy, porządek i dyscyplina pracy
§ 22. 1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy
w siedzibie Urzędu lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. Czas pracy należy wykorzystać w pełni na pracę zawodową.
§ 23. 1. Czas pracy pracowników nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin
w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym trzech miesięcy.
2. Tygodniowy czas pracy pracowników łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w okresie rozliczeniowym trzech miesięcy.
§ 24. Do celów rozliczania czasu pracy pracownika:
1) przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
2) przez tydzień należy rozumieć 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego.
§ 25. Praca w Urzędzie wykonywana jest w systemie podstawowego czasu pracy, w którym dniami roboczymi w każdym tygodniu są dni od poniedziałku do piątku, a soboty oraz niedziele i święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi od pracy.
§ 26. 1. Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
2. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut.
§ 27. 1. W dniu roboczym czas pracy dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych jest tożsamy z godzinami pracy Urzędu – od 7:30 do 15:30, natomiast dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi od 7.00 do 15.00.
2. Rozkład czasu pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się indywidualnie dla każdego pracownika odrębnym pismem.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Wójt może ustalić indywidualny czas pracy przy zachowaniu ograniczeń zawartych w § 23 ust. 1.
4. Skrócony czas pracy, tj. poniżej wymiaru godzin określonych w § 23 ust. 1 przysługuje pracownikom na podstawie przepisów szczególnych.
5. Dni dodatkowo wolne od pracy ustalane są w razie potrzeby w drodze odrębnego zarządzenia.
§ 28. 1. Za czas rozpoczęcia i zakończenia pracy uważa się czas rozpoczęcia i zakończenia pracy na stanowisku pracy.
2. Każdy pracownik przed przystąpieniem do pracy zobowiązany jest stwierdzić swoją obecność podpisując osobiście listę obecności.
3. W przypadku nie zarejestrowania faktu przybycia do pracy przyjmuje się, że pracownik nie wykonuje pracy, a ciężar dowodu spoczywa na pracowniku.
§ 29. 1. Czasem pracy pracownika w godzinach nadliczbowych jest czas, w którym praca wykonywana jest ponad normę ustaloną w § 23 ust.1.
2. Praca w godzinach nadliczbowych może być wykonywana tylko na polecenie przełożonego, jeżeli wymagają tego potrzeby Urzędu.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do kobiet w ciąży oraz, bez ich zgody, do pracowników samorządowych sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekujących się dziećmi w wieku do ośmiu lat.
4. Praca w godzinach nadliczbowych zlecana jest przez przełożonego na piśmie, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Regulaminu.
5. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami określonymi
w ust. 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 150 godzin w roku kalendarzowym.
§ 30. 1. W zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych pracodawca, na pisemny wniosek pracownika, może udzielić mu w tym samym wymiarze czasu wolnego od pracy. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu.
2. Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych może nastąpić także bez wniosku pracownika. W takim przypadku pracodawca udziela czasu wolnego od pracy, najpóźniej do końca okresu rozliczeniowego, w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych, z zachowaniem wynagrodzenia należnego pracownikowi za pełny miesięczny wymiar czasu pracy.
§ 31. Na terenie Urzędu poza godzinami pracy za zgodą Wójta, Zastępcy Wójta lub Sekretarza Gminy mogą przebywać:
1) osoby zajmujące stanowiska kierownicze,
2) pracownicy pracujący w godzinach nadliczbowych,
3) pracownicy odpracowujący wyjścia w sprawach osobistych.
§ 32. 1. Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia
i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy.
2. O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej lub możliwej do przewidzenia pracownik powinien uprzedzić przełożonego.
3. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany zawiadomić o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania przełożonego.
4. Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 3, pracownik dokonuje niezwłocznie, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy, osobiście lub przez inne osoby, telefonicznie lub też za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wówczas datę stempla pocztowego.
5. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 4, jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności.
§ 33. 1. Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy, przedstawiając przełożonemu przyczyny nieobecności, a na żądanie Wójta, Zastępcy Wójta lub Sekretarza Gminy także odpowiednie dowody.
2. Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:
1) zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, wystawione zgodnie z przepisami
o orzekaniu o czasowej niezdolności do pracy,
2) decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami
o zwalczaniu chorób zakaźnych - w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami,
3) oświadczenie pracownika – w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza,
4) imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach
o wykroczenia – w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie,
5) oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin, w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny.
3. Uznanie nieobecności w pracy lub spóźnienia się do pracy za usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione należy do Wójta, Zastępcy Wójta lub Sekretarza Gminy.
4. Za czas nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy lub nieusprawiedliwionego spóźnienia się do pracy pracownikowi wynagrodzenie nie przysługuje. Pracownik ten w zależności od wagi przewinienia podlega karom przewidzianym we właściwych przepisach.
§ 34. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika
z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa. Między innymi pracodawca jest zobowiązany do zwolnienia pracownika od pracy na czas obejmujący:
1) 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
2) 1 dzień – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
§ 35. 1. Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia
w wysokości połowy wynagrodzenia.
2. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust 1, decyduje pracownik w pierwszym wniosku o udzielenie takiego zwolnienia złożonym
w danym roku kalendarzowym.
3. Pracodawca jest obowiązany udzielić zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust 1, na wniosek zgłoszony przez pracownika najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia.
4. Zwolnienie od pracy, o którym mowa w ust 1, udzielane w wymiarze godzinowym, dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. Niepełną godzinę zwolnienia od pracy zaokrągla się w górę do pełnej godziny.
5. Przepis ust 1 w zakresie zwolnienia od pracy udzielanego w wymiarze godzinowym stosuje się odpowiednio do pracownika, dla którego dobowa norma czasu pracy, wynikająca z odrębnych przepisów, jest niższa niż 8 godzin.
6. Wzór wniosku zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem stanowi załącznik nr 5 do Regulaminu.
§ 36. 1. Pracownik może zwrócić się do przełożonego z wnioskiem o zwolnienie go z części dnia pracy w celu załatwienia spraw osobistych.
2. Wzór wniosku o udzielenie zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu.
3. Przełożony nie ma obowiązku uwzględnić wniosku pracownika.
4. Za czas zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował ten czas zwolnienia.
5. Odpracowanie zwolnienia od pracy nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, przy czym odpracowanie zwolnienia nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku dobowego
i tygodniowego.
6. Odpracowanie wyjścia prywatnego powinno nastąpić do końca okresu rozliczeniowego,
o którym mowa w § 23, w terminie wskazanym na wniosku pracownika.
7. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą przełożonego odpracowanie wyjścia prywatnego może nastąpić w następnym okresie rozliczeniowym po okresie, w którym doszło do nieobecności pracownika z tego powodu.
8. W przypadku nieodpracowania wyjść prywatnych pracownikowi odlicza się z wynagrodzenia za pracę czas nieobecności w pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.
9. Wyjście pracownika z Urzędu w czasie godzin pracy wymaga zgody bezpośredniego przełożonego oraz wpisania do książki wyjść .
10. Książkę wyjść w sprawach służbowych i prywatnych prowadzi sekretariat Urzędu.
§ 37. 1. Przed rozpoczęciem pracy pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych pobierają klucz do biura z gabloty znajdującej się w sekretariacie Urzędu.
2. Po zakończeniu pracy pracownicy powinni odpowiednio zabezpieczyć dokumenty, zamknąć szafy i biurka, wyłączyć wszelkie urządzenia, zamknąć zajmowane pomieszczenia, a klucze pozostawić w sekretariacie Urzędu.
3. Zabrania się pracownikom zabierania do domu kluczy od pomieszczeń Urzędu.
§ 38. Ustala się następujące symbole stanowisk pracy (spraw):
1) Wójt Gminy - WG
2) Zastępca Wójta - ZW
3) Sekretarz Gminy - SG
4) Skarbnik gminy - BFn
5) kancelaryjno - gospodarcze - KG
- kultura i bibliotekarstwo - KB
6) organizacyjno - kadrowe - OK
- rada gminy - RG
- ochotnicze straże pożarne - OSP
7) Kierownik Referatu Inwestycji, Budownictwa i Ochrony Środowiska - IBO
8) rolnictwo, gospodarka komunalna, ochrona środowiska - OŚ
9) inwestycje, budownictwo, zamówienia publiczne - GPB
10) zagospodarowanie przestrzenne, nieruchomości - GGN
11) gospodarka lokalowa, obrona cywilna, BHP
- gospodarka lokalowa - GKM
- obrona cywilna - OC
- BHP - BHP
12) działalność gospodarcza - DG
13) oświata i wychowanie - OW
14) gospodarka odpadami - GK
15) księgowość - BK
16) płace, czynsze, podatek VAT - BP
17) podatki i opłaty - PO
18) Urząd Stanu Cywilnego - USC
- dowody osobiste - DO
- sprawy obywatelskie i społeczne - SO
- agroturystyka (turystyka i wypoczynek) - TiW
- ochrona zdrowia - OZ
19) gospodarki bezpańskimi zwierzętami - GBZ
20) zabytki - ZB
21) drogownictwo - DR
22) wycinka drzew - RL
23) świetlice wiejskie - ŚW
24) sołectwa - SOŁ
25) gospodarka nieruchomościami - GN
26) zamówienia, prace gospodarcze - ZP
27) informatyk - IT
Dział VII: Urlopy wypoczynkowe, szkoleniowe, opiekuńcze i bezpłatne
§ 39. 1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej urlopem.
2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
3. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku kalendarzowym.
4. W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje urlop w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego lub okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym.
§ 40. 1. Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.
2. Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w wymiarze dobowym.
3. Urlop powinien być udzielony zgodnie z planem urlopów, który przygotowywany jest przez każdego z pracowników w porozumieniu z bezpośrednim przełożonym do końca lutego na dany rok kalendarzowy. Pracownik zobowiązany jest zaplanować urlopy, które obejmują przynajmniej 5 kolejnych dni kalendarzowych w sposób, który pozwoli na bieżące wykorzystanie urlopu.
4. Planowany termin urlopu może ulec zmianie na umotywowany wniosek pracownika lub
z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
5. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. Jednakże co najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
6. Urlopu niewykorzystanego na dany rok, który przechodzi na rok następny (urlop zaległy), należy pracownikowi udzielić najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Musi być wykorzystany w pierwszej kolejności.
7. Pracodawca jest obowiązany udzielić urlopu na żądanie pracownika w terminie przez niego wskazanym w wymiarze do 4 dni w każdym roku kalendarzowym. Żądanie udzielenia takiego urlopu pracownik zobowiązany jest zgłosić najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia.
§ 41. 1. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie.
2. W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.
3. Wysokość wynagrodzenia za urlop oraz wysokość ekwiwalentu pieniężnego za urlop określają przepisy o wynagradzaniu.
§ 42. 1. Pracownikowi może być przyznany urlop szkoleniowy na podniesienie kwalifikacji zawodowych lub zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania.
2. Urlop szkoleniowy przyznawany jest na podstawie umowy zawartej między pracodawcą
a pracownikiem.
3. Urlop szkoleniowy udzielany jest na pisemny wniosek pracownika.
§ 43. 1. Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy, w wymiarze 5 dni, w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia
z poważnych względów medycznych.
2. Za członka rodziny, o którym mowa w ust 1, uważa się syna, córkę, matkę, ojca lub małżonka.
3. Urlopu opiekuńczego udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie
z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
4. Urlopu opiekuńczego udziela się na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie nie krótszym niż 1 dzień przed rozpoczęciem korzystania z tego urlopu.
5. Wzór o udzielenie urlopu opiekuńczego stanowi załącznik nr 7 do Regulaminu.
§ 44. 1. Pracodawca może udzielić pracownikowi, na jego pisemny wniosek, urlopu bezpłatnego.
2. Okresu urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Dział VIII: Ewidencja czasu pracy
§ 45. Obecność pracowników w pracy rejestrowana jest w formie papierowej. Pracownik potwierdza obecność w pracy danego dnia własnoręcznym podpisem. Jeśli pracownik danego dnia pracuje zdalnie, zamiast własnoręcznego podpisu umieszcza się adnotację „PZ”. Nieobecność pracownika, niezależnie od jej przyczyny, oznacza się symbolem „NU”.
§ 46. Wnioski składane są w postaci papierowej.
Dział IX: Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz ochrona przeciwpożarowa
§ 47. Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§ 48. 1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie oraz zabezpieczenie przeciwpożarowe.
2. Pracodawca zobowiązany jest do ochrony życia i zdrowia pracowników poprzez zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim korzystaniu z osiągnięć nauki i techniki, a w szczególności jest obowiązany:
1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy poprzez zapewnienie odpowiedniego wyposażenia stanowisk pracy oraz konserwację zainstalowanych urządzeń i innego wyposażenia,
2) wydawać polecenia usunięcia uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontrolować ich wykonanie,
3) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
4) zapewniać posiadanie przez pracowników aktualnych profilaktycznych badań lekarskich oraz realizować zalecenia lekarzy sprawujących opiekę zdrowotną nad pracownikami.
§ 49. Obowiązkiem pracodawcy jest również:
1) zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie dotyczącym wykonywanej pracy oraz zapewniać ich przestrzeganie,
2) zapewnić odbycie przez pracownika szkolenia wstępnego (ogólnego i na stanowisku pracy)
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej przed dopuszczeniem go do pracy,
3) prowadzić szkolenia okresowe pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
i przepisów przeciwpożarowych oraz egzekwować wykonanie przez pracowników obowiązków
w tym zakresie.
2. Szkolenia okresowe przeprowadzane są:
1) dla osób kierujących pracownikami oraz pracowników służby bezpieczeństwa higieny pracy, nie rzadziej niż raz na 5 lat,
2) dla pracowników administracyjno-biurowych, nie rzadziej niż raz na 6 lat.
§ 50. Obowiązkiem pracownika jest w szczególności:
1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa, higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz potwierdzić na piśmie zapoznanie się z nimi,
2) brać udział w szkoleniu i instruktażu w zakresie zasad bezpieczeństwa, higieny pracy ochrony przeciwpożarowej oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym z tego zakresu,
3) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń wskazówek przełożonych,
4) dbać o należyty stan powierzonych środków pracy, urządzeń i sprzętu oraz porządek ład
w miejscu pracy,
5) używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem, poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o wypadku przy pracy albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzegać współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym niebezpieczeństwie,
7) współdziałać z pracodawcą i przełożonym w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
§ 51. 1. W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
2. W przypadku, gdy powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w ust. 1, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
3. Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia
w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Dział X: Ochrona rodzicielstwa
§ 52. Pracownicy w ciąży oraz pracownika wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 8. roku życia nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, ani w niedzielę
i święta oraz bez jej/jego zgody delegować poza stałe miejsce pracy jak też zatrudniać w systemie przerywanego czasu pracy.
§ 53. 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy, po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie.
2. Pracownicy zatrudnionej na czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
§ 54. 1. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo 2 dni,
z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
2. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym zwolnienia, o którym mowa w ust 1, decyduje pracownik w pierwszym wniosku o udzielenie takiego zwolnienia złożonym w danym roku kalendarzowym.
3. Zwolnienie od pracy, o którym mowa w ust 1, udzielane w wymiarze godzinowym, dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. Niepełną godzinę zwolnienia od pracy zaokrągla się w górę do pełnej godziny.
4. Wzór wniosku o udzielenie zwolnienia od pracy na opiekę nad dzieckiem do lat 14 stanowi załącznik nr 8 do Regulaminu.
§ 55. Kwestie związane z ochroną stosunku pracy w związku z rodzicielstwem oraz urlopem macierzyńskim, urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopem ojcowskim i urlopem wychowawczym regulują przepisy Kodeksu pracy.
§ 56. 1. Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu wychowawczego pracodawca dopuszcza pracownika do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym.
2. Wynagrodzenie pracownika, o którym mowa w ust. 1, nie może być niższe od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed urlopem.
Dział XI: Sposób i terminy wypłaty wynagrodzeń i pozostałych należności pracowniczych.
§ 57. 1. Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest z dołu. Termin wypłaty wynagrodzenia to trzeci dzień roboczy przed końcem danego miesiąca kalendarzowego. W przypadku szczególnych okoliczności uniemożliwiających wypłatę wynagrodzenia w wyznaczonym terminie, wynagrodzenie powinno zostać wypłacone w poprzedzającym roboczym.
2. Pracodawca na wniosek pracownika obowiązany jest do udostępnienia mu do wglądu dokumentacji płacowej oraz przekazania odcinka płac zawierającego wszystkie składniki wynagrodzenia.
§ 58. 1 Wypłata wynagrodzenia jest dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
2. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej.
Dział XII: Skargi, wnioski
§ 59. 1. Wójt, jego Zastępca oraz Sekretarz Gminy przyjmują pracowników w sprawach skarg
i wniosków dotyczących pracodawcy, kadry kierowniczej i stanowisk pracy na bieżąco w czasie godzin urzędowania.
2. Osoby przyjmujące skargi i wnioski pracowników są obowiązane do wyjaśnienia przyczyn skarg i wniosków oraz udzielenia odpowiedzi w terminie 14 dni.
3. Żaden pracownik nie może ponosić ujemnych konsekwencji służbowych z powodu złożenia skargi lub wniosku, chyba że skarga uznana została prawomocnym wyrokiem przez organ wymiaru sprawiedliwości za przestępstwo lub wykroczenie.
4. W sprawach skarg i wniosków Wójt Gminy przyjmuje interesantów w każdą środę od godziny 15.30 do godziny 16.30. W pozostałe dni tygodnia w godzinach pracy Urzędu.
Dział XIII: Postanowienia końcowe
§ 60. Postanowienia regulaminu nie naruszają postanowień indywidualnych umów o pracę.
§ 61. 1. Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu sprawują:
-
Wójt Gminy i jego Zastępca
-
Sekretarz Gminy
-
Bezpośredni przełożeni pracowników.
2. Kontrolę przestrzegania Regulaminu sprawuje Sekretarz Gminy.
3. Każdy pracownik ma prawo złożyć Wójtowi zawiadomienie o naruszeniu Regulaminu. Zawiadomienia załatwiane są niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ich złożenia.
§ 62. Osoby uprawnione na mocy odrębnych przepisów prawnych do kontroli Urzędu są dopuszczone do czynności kontrolnych po uprzednim sprawdzeniu dokumentów uprawniających do kontroli i zawiadomieniu o kontroli Wójta.
§ 63. Przyjmowanie interesantów w Urzędzie odbywa się codziennie w godzinach pracy Urzędu.
§ 64. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy i aktów wykonawczych do Kodeksu Pracy oraz ustawa o pracownikach samorządowych.
Załącznik nr 1
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Informacja
dotycząca obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie
równego traktowania w zatrudnieniu
1. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.
2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w ust. 1.
3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w ust. 1 był lub jest traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.
4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują lub mogłyby wystąpić niekorzystne dysproporcje albo szczególnie niekorzystna sytuacja w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych wobec wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w ust. 1, chyba że postanowienie, kryterium lub działanie jest obiektywnie uzasadnione ze względu na zgodny z prawem cel, który ma być osiągnięty, a środki służące osiągnięciu tego celu są właściwe i konieczne.
5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu ust. 2 jest także:
1) działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszenia zasady równego traktowania
w zatrudnieniu lub nakazaniu jej naruszenia tej zasady,
2) niepożądane zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika
i stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery (molestowanie).
6. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika, w szczególności stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).
7. Podporządkowanie się przez pracownika molestowaniu lub molestowaniu seksualnemu, a także podjęcie przez niego działań przeciwstawiających się molestowaniu lub molestowaniu seksualnemu nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wobec pracownika.
8. Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem ust. 2-4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w ust. l, którego skutkiem jest w szczególności:
1) odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,
2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,
3) pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe – chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
9. Nie narusza zasad równego traktowania w zatrudnieniu różnicowanie sytuacji pracowników, polegające na:
1) niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w ust. 1, jeżeli rodzaj pracy lub warunki jej wykonywania powodują, że przyczyna lub przyczyny wymienione w tym przepisie są rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym stawianym pracownikowi,
2) wypowiedzeniu pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi pracowników bez powoływania się na inną przyczynę lub inne przyczyny wymienione w ust. 1,
3) stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawną pracownika, ze względu na ochronę rodzicielstwa lub niepełnosprawność,
4) stosowaniu kryterium stażu pracy przy ustalaniu warunków zatrudniania i zwalniania pracowników, zasad wynagradzania i awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, co uzasadnia odmienne traktowanie pracowników ze względu na wiek.
10. Nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu działania podejmowane przez określony czas, zmierzające do wyrównywania szans wszystkich lub znacznej liczby pracowników wyróżnionych z jednej lub kilku przyczyn określonych w ust. l, przez zmniejszenie na korzyść takich pracowników faktycznych nierówności, w zakresie określonym w tym przepisie.
11. Różnicowanie pracowników ze względu na religię lub wyznanie nie stanowi naruszenia zasady
równego traktowania w zatrudnieniu, jeżeli w związku z rodzajem i charakterem działalności prowadzonej w ramach kościołów i innych związków wyznaniowych, a także organizacji, których cel działania pozostaje w bezpośrednim związku z religią lub wyznaniem, religia lub wyznanie pracownika stanowi istotne, uzasadnione i usprawiedliwione wymaganie zawodowe.
12. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
13. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 12, obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna.
14. Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku.
15. Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
16. Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może być podstawą niekorzystnego traktowania pracownika, a także nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wobec pracownika, zwłaszcza nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia.
17. Przepis ust. 16 stosuje się odpowiednio do pracownika, który udzielił w jakiejkolwiek formie wsparcia pracownikowi korzystającemu z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu.
Załącznik nr 2
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Procedura przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników zatrudnionych
w Urzędzie Gminy w Przybiernowie
ZASADY OGÓLNE
§ 1. 1.Niniejsza procedura ma zastosowanie do przeprowadzenia prewencyjnej kontroli trzeźwości, w celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia, w stosunku do osób pracowników zatrudnionych w Urzędzie Gminy w Przybiernowie na stanowiskach urzędniczych, na stanowiskach pomocniczych i obsługi oraz w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych, staży oraz osób wykonujących prace społeczne na mocy orzeczeń/postanowień/wyroków sądowych pracodawca lub osoba przez niego upoważniona może przeprowadzać prewencyjną kontrolę trzeźwości pracowników.
2. Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) i art. 9 ust. 2lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO, w związku z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy i przepisami wykonawczymi, w celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
§ 2. 1 Pracodawcy przysługuje prawo do rutynowego badania stanu trzeźwości pracowników bez wcześniejszego powiadomienia Prewencyjna kontrola trzeźwości przeprowadzona może być:
1) w każdym miejscy wskazanym do wykonywania pracy,
2) w każdym czasie w ramach godzin pracy,
3) w stosunku do pojedynczego pracownika bądź grupy pracowników
2. Badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza się w następujących sytuacjach:
1) podejrzenia stawienia się pracownika w miejscu pracy pod wpływem alkoholu,
2) podejrzenia przebywania pracownika w miejscu pracy pod wpływem alkoholu,
3) spożywania przez pracownika alkoholu w miejscu pracy.
3. Przez użyte w niniejszej procedurze określenia rozumie się:
1) miejsce pracy – siedziba pracodawcy - Urząd Gminy w Przybiernowie oraz każde miejsce świadczenia/wykonywania pracy, wskazane przez pracodawcę,
2) badający – pracodawca lub osoba upoważniona do badania stanu trzeźwości, wskazana w pkt 4,
3) notatka – notatka służbowa, spisana na okoliczność wykonania badania stanu trzeźwości,
4) alkomat – urządzenie służące do pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu posiadające ważny dokument potwierdzający kalibrację lub wzorcowanie.
4. Na okoliczność uzasadnionego podejrzenia stawienia się pracownika w miejscu pracy pod wpływem alkoholu, przebywania pracownika w miejscu pracy pod wpływem alkoholu, stwierdzenia spożywania alkoholu w miejscu pracy lub rutynowego badania stanu trzeźwości, osobami uprawnionymi do przeprowadzenia badania są:
1) pracodawca – Wójt Gminy Przybiernów,
2) osoby działające w imieniu Wójta:
a) Zastępca Wójta
b) Sekretarz Gminy,
3) pracownik, któremu w zakresie obowiązków powierzono nadzór nad pracownikami, o których mowa w pkt 1 oraz osoba go zastępująca,
5) policja.
§ 3. 1. Badanie stanu trzeźwości przeprowadza się za zgodą badanego pracownika, za pomocą alkomatu będącego na wyposażeniu Gminy Przybiernów.
2. Przed przeprowadzeniem badania pracownik zostaje pouczony o przysługującym prawie do odmowy przeprowadzenia badania oraz możliwości żądania ponownego badania w przypadku, gdy wynik pomiaru jest pozytywny. Powtórny pomiar wykonuje się w odstępie czasowym nie krótszym niż 15 minut.
3. Kontrola trzeźwości nie może naruszać godności ani innych dóbr osobistych pracownika.
4. Notatkę służbową oraz inne dokumenty, sporządzone w związku z realizacją niniejszej procedury włącza się do akt osobowych pracownika:
a) dane przechowuje się nie dłużej niż 1 rok od dnia zebrania,
b) w przypadku zastosowania kary porządkowej – do czasu uznania kary za niebyłą,
c) jeżeli dane stanowią dowód w postępowaniu – do momentu prawomocnego zakończenia postępowania.
PROCEDURA PRZEPROWADZENIA BADANIA
§ 4. 1. W przypadku gdy pracownik wyraża zgodę na przeprowadzenia badania:
1) wynik negatywny – zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,0 mg/l:
a) pracownik jest dopuszczony do pracy;
b) notatki z badania nie sporządza się lub sporządza się na życzenie badanego.
2) wynik pozytywny – zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu powyżej 0,0 mg/l:
a) badający sporządza notatkę zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do procedury;
b) badający przeprowadza ponowne badanie po 15 minutach od pierwszego badania;
c) przypadku odmowy złożenia podpisu pod notatką przez badanego pracownika, badający sporządza oświadczenie o odmowie podpisania notatki, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do procedury; pracownik zostaje bezwzględnie odsunięty od pracy lub niedopuszczony do pracy;
d) w sytuacji, gdy pracownik w stanie nietrzeźwym swoim zachowaniem stwarza zagrożenie swojego życia lub zdrowia albo zagraża zdrowiu lub życiu innych osób badający wzywa policję lub pogotowie ratunkowe;
e) na postawie dokumentów przekazanych przez badającego i wyjaśnień pracownika pracodawca podejmuje decyzję o dalszych konsekwencjach służbowych.
2. W razie odmowy poddania się badaniu przez pracownika:
1) pracownik podpisuje oświadczenie o odmowie poddania się badaniu stanu trzeźwości zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do instrukcji;
2) badający sporządza notatkę służbową opisującą przebieg zdarzenia zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do instrukcji;
3) pracownik zostaje bezwzględnie odsunięty od pracy lub niedopuszczony do pracy;
4) badający wzywa policję celem dokonania badania stanu trzeźwości pracownika;
5) w sytuacji, gdy pracownik swoim zachowaniem stwarza zagrożenie swojego życia lub zdrowia albo zagraża zdrowiu lub życiu innych osób badający wzywa policję lub pogotowie ratunkowe;
6) na postawie dokumentów przekazanych przez badającego i wyjaśnień pracownika pracodawca podejmuje decyzję o dalszych konsekwencjach służbowych.
3. W razie samowolnego opuszczenia przez pracownika miejsca pracy bez wiedzy i zgody przełożonego po otrzymaniu informacji o zamiarze przeprowadzenia badania stanu trzeźwości:
1) badający sporządza notatkę służbową opisującą przebieg zdarzenia zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej procedury,
2) na postawie dokumentów przekazanych przez badającego i wyjaśnień pracownika pracodawca podejmuje decyzję o dalszych konsekwencjach służbowych,
3) Pracodawca podejmuję decyzję w sprawie podjęcia dalszych czynności służbowych
i dyscyplinarnych wobec Pracownika.
Załączniki do procedury:
1. Notatka służbowa z badania stanu trzeźwości
2. Oświadczenie o odmowie podpisania notatki
3. Oświadczenie o odmowie poddania się badaniu
4. Notatka służbowa – opis zdarzenia
5. Informacje dotyczące przetwarzania danych
Załącznik nr 1
do procedury przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości
NOTATKA SŁUŻBOWA Z BADANIA STANU TRZEŹWOŚCI
Notatkę sporządzono w dniu .......................... r. w Przybiernowie
Miejsce przeprowadzenia badania: ………………………………………………………….
Badanie przeprowadzono przy pomocy urządzenia: …………………………………..……
Pracownik został pouczony o prawie do odmowy badania stanu trzeźwości.
Dane personalne pracownika:
Imię i nazwisko ...........................................................................................................................
numer PESEL lub seria i numer dokumentu tożsamości............................................................
wiek ............ płeć ............ wzrost ............ masa ciała ..............
Wyrażam zgodę na przeprowadzenie na mnie badania stanu trzeźwości
..............…......................................
(czytelny podpis badanego pracownika)
WYNIKI BADANIA
(zastosować oznaczenie literowe Z, P lub C zgodne z wyświetloną diodą na urządzeniu po wykonaniu badania,
gdzie - Zielony 0,00 – 0,04 mg/l, Pomarańczowy 0,04 – 0,09 mg/l, Czerwony powyżej 0,1 mg/l = powyżej 0,2%)
I pomiar : Data………………… Godzina………………. Wynik …………………
II pomiar: Data………………… Godzina ……………….Wynik…………………..
Badanie przeprowadził ............................................................................................
W obecności: ............................................................................................
Informacja o objawach lub okolicznościach uzasadniających przeprowadzenie badania oraz dacie i godzinie ich stwierdzenia .................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Ilość i rodzaj spożytego alkoholu ............................................... (oświadczenie pracownika)
Godzina spożywania alkoholu .................................................... (oświadczenie pracownika)
Informacja o chorobach badanego ...............................................(oświadczenie pracownika)
Badany żądał badania krwi TAK / NIE (niepotrzebne skreślić)
Uwagi badanego ...............................................................................................................
..........................................................................................................................................
...................................................................… ………………………………………
czytelny podpis badanego podpis badającego
Załącznik nr 2
do procedury przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości
OŚWIADCZENIE
O ODMOWIE PODPISANIA NOTATKI SŁUŻBOWEJ
Z BADANIA STANU TRZEŹWOŚCI
Pracownik (imię i nazwisko): ......................................................................................................
odmówił podpisania notatki służbowej z badania stanu trzeźwości przeprowadzonego
w……….………….. w dniu ................................. o godzinie ...................................
Pracownik został zapoznany z wynikami badań.
.......................................................................
podpis osoby przeprowadzającej badanie:
Załącznik nr 3
do procedury przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości
OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA
Ja niżej podpisany/a nie wyrażam zgody na poddanie się badaniu stanu trzeźwości, ponieważ
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przybiernów, dnia ...................... godz.....................
.....................................................
podpis pracownika
Załącznik nr 4
do procedury przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości
NOTATKA SŁUŻBOWA - OPIS ZDARZENIA
Data ........................... godzina ..........................
Miejsce ............................................................
Dane personalne pracownika ............................................................................
Przebieg zdarzenia, relacje świadków:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Notatkę sporządził:
...................................................................
Załącznik nr 5
do procedury przeprowadzania prewencyjnej kontroli trzeźwości
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA DANYCH
Administrator danych osobowych: |
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wójt Gminy Przybiernów mający siedzibę w Urzędzie Gminy w Przybiernowie, ul. Cisowa 3, 72-110 Przybiernów. Kontakt jest możliwy za pomocą telefonu: (+48) 91 418 64 51, adresu e-mail: sekretariat@przybiernow.pl |
Inspektor Ochrony Danych: |
W sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych może się Pani/Pan kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych przez telefon: +48 608 442 652; adres e-mail: bkaniuk@proinspektor.pl |
Cel i podstawa przetwarzania: |
Pani/Pana dane osobowe przetwarzamy w celu przeprowadzenia badania trzeźwości, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Celem przetwarzania jest zapewnienie ochrony życia i zdrowia pracowników oraz innych osób, a także ochrona mienia pracodawcy. |
Odbiorcy danych: |
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych są podmioty uprawnione do ujawnienia im danych na mocy przepisów prawa np. organ powołany do ochrony porządku publicznego, przeprowadzający badanie trzeźwości. Odrębną kategorią odbiorców, którym mogą być ujawnione Pani/Pana dane są podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu i na zlecenie Administratora, na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. |
Okres przechowywania danych: |
Dane będą przechowywane w aktach osobowych pracownika:
|
Prawa osób, których dane dotyczą: |
Przysługuje Pani/Panu prawo do:
|
Obowiązek podania danych: |
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne. Niepodanie danych będzie skutkować przeprowadzeniem badania przez uprawiony organ powołany do ochrony porządku publicznego – POLICJĘ. |
Załącznik nr 3
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Urząd Gminy Przybiernów, dnia ……..
ul. Cisowa 3
72-110 Przybiernów
…………………………….
imię i nazwisko pracownika
Polecenie wykonania pracy w godzinach nadliczbowych
Na podstawie art. 151 k.p. powierzam Panu/ Pani do wykonania pracę w dniu ………..od
godziny ………… do godziny …………., tj. w godzinach nadliczbowych, polegającą na …………………………….
Wykonanie ww. prac stanowi szczególną potrzebę wykonawcy i jest konieczne ze względu
na …………………………..
…………………………. …………………………………….
data i podpis pracownika podpis Wójta lub osoby upoważnionej
Załącznik nr 4
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Przybiernów, dnia ……..
…………………………….
imię i nazwisko pracownika
Wójt Gminy Przybiernów
ul. Cisowa 3
Wniosek o udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych
Na podstawie art. 1512 § 1 k.p. zwracam się z prośbą o udzielenie mi czasu wolnego w dniu ……….. od godziny …….. do godziny …….. w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych w dniu ……….. od godziny …….. do godziny.
Wyrażam zgodę:
…………………………………….
data i podpis Wójta lub osoby upoważnionej
‘
Załącznik nr 5
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Przybiernów, dnia ……..
…………………………….
imię i nazwisko pracownika
Wójt Gminy Przybiernów
ul. Cisowa 3
Wniosek o zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem
Na podstawie art. 1481 k.p. zwracam się z prośbą o udzielenie mi czasu wolnego w wymiarze
……… dni, w terminie ……………..
……… godzin, w dniu ……………. od godziny ………. do godziny ………..
Potwierdzam udzielenie zwolnienia:
…………………………………….
data i podpis Wójta lub osoby upoważnionej
Załącznik nr 6
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Przybiernów, dnia ……..
…………………………….
imię i nazwisko pracownika
Wójt Gminy Przybiernów
ul. Cisowa 3
Wniosek o udzielenie zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych
Zwracam się z prośbą o wyrażenie zgody na zwolnienie od pracy w celu załatwienia spraw
osobistych w dniu ……………………, w godzinach od ……….. do ……………
w wymiarze …………. godzin.
Zobowiązuję się odpracować czas zwolnienia od pracy w celu załatwienia spraw osobistych:
w dniu ………………. od godziny ………………… do godziny …………………,
w dniu ………………. od godziny ………………… do godziny …………………,
w dniu ………………. od godziny ………………… do godziny ………………….
Wyrażam zgodę:
…………………………………….
data i podpis Wójta lub osoby upoważnionej
Załącznik nr 7
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Przybiernów, dnia ……..
…………………………….
imię i nazwisko pracownika
Wójt Gminy Przybiernów
ul. Cisowa 3
Wniosek o urlop opiekuńczy
Na podstawie art. 1731 k.p. zwracam się z prośbą o udzielenie urlopu opiekuńczego
w dniu ……………
Imię i nazwisko osoby, która wymaga opieki: ………………………………………………….
Stopień pokrewieństwa z pracownikiem (w przypadku członka rodziny): …………………….
Adres zamieszkania (w przypadku osoby niebędącej członkiem rodziny): ……………………
…………………………………………………………………………………………………..
Przyczyna konieczności zapewnienia osobistej opieki: ………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………..
Wyrażam zgodę:
…………………………………….
data i podpis Wójta lub osoby upoważnionej
Załącznik nr 8
do Regulaminu pracy stanowiącego załącznik
do Zarządzenia Nr 82/2025
Wójta Gminy Przybiernów
z dnia 16 lipca 2025r.
Przybiernów, dnia ……..
…………………………….
imię i nazwisko pracownika
Wójt Gminy Przybiernów
ul. Cisowa 3
Wniosek o zwolnienie od pracy pracownika wychowującego przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat
Na podstawie art. 188 k.p. zwracam się z prośbą o udzielenie mi czasu wolnego w wymiarze
……… dni, w terminie ……………..
……… godzin, w dniu ……………. od godziny ………. do godziny ………..
Potwierdzam udzielenie zwolnienia:
…………………………………….
data i podpis Wójta lub osoby upoważnionej
Załączniki do pobrania
Pobierz |
---|
Pobierz spakowane pliki |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Justyna Andrzejewska | 18-07-2025 13:37 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Justyna Andrzejewska | 18-07-2025 |
Ostatnia aktualizacja: | Justyna Andrzejewska | 18-07-2025 13:37 |